Gezond eten & drinken tijdens het fietsen

Ben je van plan een lange of intensieve fietstocht te maken? Dan is het belangrijk om genoeg energie te hebben wanneer je op de fiets stapt, tijdens het fietsen én voor het herstel erna. Die energie haal je uit gezonde voeding met voldoende vitaminen, mineralen en vezels. Hieronder laten we je weten wat je kan eten en drinken om je fietstocht goed door te komen.

 

Wat moet ik eten en drinken voordat ik op fiets stap?

gezond ontbijt

Wanneer er een fietstocht van een aantal uren op de planning staat, is het van belang dat je al voor je vertrek voldoende koolhydraten eet. Koolhydraten helpen je namelijk snel aan energie. Zo zijn onder meer volkorenbrood, volkorenpasta, muesli en granola rijk aan koolhydraten. Overdrijf uiteraard niet want je wilt immers geen last krijgen van je maag door plots anders te eten dan je gewend bent.

 

Welke voeding is belangrijk tijdens de fietstocht?

voeding fietsen

Tijdens het fietsen verlies je veel vocht en gebruik je heel wat energie. Daarom moet je zeker voldoende eten en drinken op zak hebben. Zie dus dat je zeker water of sportdrank bij hebt om goed gehydrateerd te blijven. En voor snel terug wat energie op te doen, kan je kiezen voor een banaan, energiereep, knijpfruit of speciale gelletjes om ‘snelle’ koolhydraten op te doen.

 

Wat zorgt voor een snel herstel na het fietsen?

hydrateren fietsen

Na de fysieke inspanning moet je lichaam goed kunnen herstellen. Daarom moet je voldoende water drinken zodat je goed gehydrateerd blijft. Daarnaast moet je ook opnieuw je lichaam voorzien van energie door koolhydraten binnen te krijgen. Denk daarbij aan volkoren producten, quinoa, bananen en ontbijtkoeken. Zie dat je ook kiest voor voeding met voldoende eiwitten. Die helpen namelijk bij de opbouw en het herstel van je spieren. Onder meer magere kwark, kipfilet, diverse vissoorten, eieren en cottage cheese zijn goede eiwitbronnen.